Evropský referenční rámec pro jazyky

Stupně znalostí podle Rady Evropy

Na základě potřeby všeobecně uznávaných kritérií pro hodnocení jazykových znalostí vznikl dokument Rady Evropy nazvaný Společný evropský referenční rámec pro jazyky,obsahující mimo jiné modelové stupnice jazykových dovedností (stupně až C2).

Stručný popis úrovní a podrobný popis všech úrovní

Snímek obrazovky 2016-02-02 v 11.01.43

 

A1

A2

B1

B2

C1

C2

P

O

R

O

Z

U

M

Ě

N

Í

Poslech Rozumím známým slovům a zcela základním frázím týkajícím se mé osoby, mé rodiny a bezprostředního konkrétního okolí, pokud lidé hovoří pomalu a zřetelně. Rozumím frázím a nejběžnější slovní zásobě vztahující se k oblastem, které se mě bezprostředně týkají (např. základní  informace o mně a mé rodině,

o nakupování, místopisu, zaměstnání). Dokážu pochopit smysl krátkých jasných  jednoduchých zpráv a hlášení.

Rozumím  hlavním myšlenkám  vysloveným spisovným jazykem

o běžných tématech, se kterými se setkávám v práci, ve škole, ve volném čase, atd. Rozumím smyslu mnoha  rozhlasových a televizních programů týkajících se současných událostí nebo témat souvisejících s oblastmi mého osobního či pracovního  zájmu, pokud jsou vysloveny  poměrně pomalu a zřetelně.

Rozumím delším promluvám a přednáškám a dokážu sledovat i složitou výměnu  názorů, pokud téma dostatečně znám. Rozumím většině televizních zpráv a programů týkajících se aktuálních témat. Rozumím většině filmů ve spisovném jazyce.  Rozumím delším promluvám, i když nemají jasnou stavbu a vztahy jsou vyjádřeny pouze v náznacích. Bez větší námahy rozumím televizním programům a filmům. Bez potíží rozumím jakémukoli druhu mluveného projevu, živého či vysílaného. Pokud mám trochu času zvyknout si na specifické rysy výslovnosti rodilého mluvčího, nemám potíže porozumět mu ani tehdy, mluví-li rychle.
Čtení Rozumím známým jménům, slovům a velmi jednoduchým větám, například na vývěskách, plakátech nebo v katalozích. Umím číst krátké jednoduché texty. Umím vyhledat konkrétní předvídatelné informace  v jednoduchých každodenních materiálech, např. v  inzerátech, prospektech, jídelních lístcích a jízdních řádech. Rozumím krátkým jednoduchým osobním dopisům. Rozumím textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě nebo které  se vztahují k mé práci. Rozumím popisům událostí, pocitů a přáním  v osobních dopisech. Rozumím článkům a zprávám zabývajícím se současnými  problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní  postoje či stanoviska. Rozumím textům současné prózy. Rozumím dlouhým složitým textům, a to jak faktografickým, tak  beletristickým a jsem schopen/ schopna ocenit rozdíly v jejich stylu. Rozumím odborným článkům a delším technickým instrukcím, a to i tehdy, když se nevztahují k mému oboru. Snadno čtu všechny formy písemného projevu, včetně abstraktních textů náročných svou stavbou i jazykem, jako jsou např. příručky, odborné články a krásná  literatura.
M

L

U V

E

N

Í

Ústní interakce Umím se jednoduchým způsobem domluvit, je-li můj partner ochoten zopakovat  pomaleji svou výpověď nebo ji  přeformulovat a pomoci mi formulovat, co se snažím říci. Umím klást jednoduché otázky a na podobné otázky odpovídat, pokud se týkají mých   základních potřeb, nebo jde-li o věci, jež jsou mi důvěrně známé. Umím komunikovat v jednoduchých běžných  situacích vyžadujících jednoduchou přímou výměnu  informací o známých tématech a činnostech. Zvládnu velmi  krátkou společenskou konverzaci, i když obvykle  nerozumím natolik, abych konverzaci sám/sama dokázal(a) udržet . Umím si poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Dokážu se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mi známá, o něž se zajímám nebo která se týkají každodenního života (např. rodiny, koníčků, práce, cestování a aktuálních událostí). Dokážu se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že  mohu vést běžný  rozhovor  s rodilými mluvčími.

Dokážu se  aktivně zapojit do diskuse o známých tématech, vysvětlovat a obhajovat své názory.

Umím se vyjadřovat plynule a pohotově bez příliš zjevného hledání výrazů. Umím používat jazyk pružně a efektivně pro  společenské a pracovní  účely. Umím přesně formulovat své myšlenky a názory a vhodně navazovat na příspěvky ostatních  mluvčích. Dokážu se zapojit do jakékoli konverzace nebo diskuse. Znám dobře idiomatické a hovorové výrazy. Umím se plynule vyjadřovat a přesně sdělovat  jemnější významové odstíny.  Narazím-li při vyjadřování

na nějaký problém, dokážu svou výpověď přeformulovat tak hladce, že to ostatní ani nepostřehnou.

Samostatný ústní projev Umím jednoduchými frázemi a větami popsat místo, kde žiji, a lidi, které znám. Umím použít řadu frází a vět, abych jednoduchým způsobem popsal(a)  vlastní rodinu a další lidi, životní podmínky, dosažené vzdělání a své současné nebo předchozí  zaměstnání. Umím jednoduchým způsobem spojovat fráze, abych popsal(a) své zážitky a události, své sny, naděje a cíle. Umím stručně odůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Umím vyprávět příběh nebo přiblížit obsah knihy nebo filmu a vylíčit  své reakce. Dokážu  se srozumitelně a podrobně vyjadřovat k široké škále  témat, která se vztahují k oblasti mého zájmu. Umím vysvětlit své  stanovisko k aktuálním otázkám a uvést výhody a nevýhody různých  řešení. Umím jasně a podrobně popsat složitá témata, rozšiřovat je

o témata vedlejší, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným  závěrem. 

Umím podat jasný plynulý popis nebo zdůvodnění stylem vhodným pro daný kontext a opírajícím se o efektivní logickou strukturu, která pomáhá posluchači všimnout si důležitých bodů a zapamatovat si je.
P

S

A

N

Í

Písemný projev Umím napsat stručný jednoduchý text na pohlednici,  například pozdrav z dovolené. Umím vyplnit formuláře obsahující osobní údaje, například své jméno, státní příslušnost a adresu při přihlašování v hotelu. Umím napsat krátké jednoduché poznámky a zprávy týkající se mých základních potřeb. Umím napsat velmi jednoduchý osobní dopis, například poděkování. Umím napsat  jednoduché souvislé texty na témata, která dobře znám nebo která mě osobně zajímají. Umím psát osobní dopisy popisující zážitky a dojmy. Umím  napsat srozumitelné   podrobné texty na širokou škálu  témat souvisejících s mými zájmy. Umím napsat pojednání nebo zprávy, předávat informace, obhajovat nebo vyvracet určitý názor. V dopise dovedu  zdůraznit, čím jsou pro mě události a zážitky osobně důležité. Umím se jasně vyjádřit, dobře uspořádat text a podrobně vysvětlit svá stanoviska. Umím psát podrobné dopisy, pojednání nebo zprávy o složitých tématech a zdůraznit to, co považuji za nejdůležitější. Umím zvolit styl textu podle toho, jakému typu čtenáře je určen.  Umím napsat jasný plynulý text vhodným stylem. Dokážu napsat složité dopisy, zprávy nebo články a vystavět text logicky tak, aby pomáhal čtenáři všimnout si důležitých bodů a zapamatovat si je. Umím psát resumé a recenze odborných nebo literárních  prací.